Dziura w jeziorze?

 

Czy ten widok przykuwa Twój wzrok, zastanawia i zadziwia?

Mnie ogromnie! Gdy po raz pierwszy zobaczyłam to zdjęcie dosłownie mnie zatkało. A to efekt moich poszukiwań informacji o tym niecodziennym zjawisku.

Cud natury czy dzieło inżynierów?

To przelew awaryjny, który w momencie gdy woda w zbiorniku osiąga poziom jego wlewu – odprowadza jej nadmiar - tworząc iluzję dziury w jeziorze i odpływu spustowego. 

Stanowi atrakcję turystyczną, choć dostępną dla nielicznych "szczęściarzy", ponieważ naprawdę rzadko stan wody pozwala na działanie przelewu. Wg dostępnych danych zdarzyło się tak zaledwie ok. 30 razy w przeciągu ostatnich 60 lat jego funkcjonowania.

Zastanawia mnie, jak kierowcy przejeżdżający obok potrafią ze spokojem skupić się na drodze 👀


Jezioro Berryessa

bo o nim tu mowa, to jedno z największych jezior w stanie Kalifornia (Stany Zjednoczone). Ten sztuczny zbiornik wodny powstał w trakcie budowy tamy Monticello na rzece Putah Creek w 1957 roku.

Ma powierzchnię ponad 80km3, długość ok. 25km a szerokość ok. 5km i maksymalną głębokość 84m. Długość lini brzegowej to ok. 265km.

Przelew służy odprowadzaniu nadmiaru wody z jeziora gdy jej ilość przekracza stan alarmowy. Widoczny na zdjeciach wlot ma średnicę 22m, natomiast 8,5m ma wylot do rzeki Putah Creek. Maksymalnie może on odprowadzić wodę w ilości 1360m3/s. 

Piękno ma swoje mroczne historie

Od 1997 roku dostęp do przelewu awaryjnego jest odgrodzony dla pływaków i żeglarzy, po śmiertelnym wypadku kobiety, którą wciagnęła siła tego potężnego wiru.

Inna, równie mroczna historia jeziora Berryessa - to jedna ze zbrodni jakiej dokonał nad jej brzegiem seryjny morderca Zodiak, który w 2007 roku stał się bohaterem filmu w reżyserii Davida Finchera.

☝To mój pierwszy wpis z cyklu obiekty związane z wodą, tych będzie więcej, bo miejsc takich jest wiele 💦

Gorąco zapraszam do subskrypcji mojego bloga 💙

Komentarze

  1. Widziałam już coś takiego kiedyś. Myślicie, że w takich miejscach i w okolicach takiego zbiornika można pływać łódkami? Ciekawi mnie ten temat, tak jak ostatnio mnie interesują różnego rodzaju wycieczki, gdzie mogę popływać po jeziorach. Do łódek potrzebne są tylko przyczepy podłodziowe , w które warto zainwestować.

    OdpowiedzUsuń
  2. Kocham różnego rodzaju jeziora i chętnie je odwiedzam, aby popływać kajakami lub skorzystać z innych ciekawych aktywności. Trzeba tylko jednak zadbać o swoje bezpieczeństwo i do tego służą kamizelki asekuracyjne . Nigdy nie można o tym zapominać i warto zadbać o własne kamizelki, aby zawsze być odpowiednio zabezpieczonym.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz